Waterstof – De groene brandstof van de toekomst

Waterstof wordt al geruime tijd geprezen als de schone brandstof van de toekomst. Eindelijk lijkt het zijn weg te vinden naar mainstream plannen voor Net Zero. Vooral voor zwaardere voertuigen zoals vrachtwagens, bussen, zwaar materieel en mogelijk zelfs schepen en treinen, wordt waterstof gezien als het antwoord. Het overwint het gewichtsprobleem, omdat een relatief kleine hoeveelheid brandstof voldoende is om een elektrische brandstofcel van stroom te voorzien. Hoe groter het voertuig, hoe efficiënter het is, wat het tegenovergestelde is van het probleem waarmee pure batterijkracht te maken heeft.

Iveco en Hyundai zetten de trend

Iveco en Hyundai hebben de handen ineengeslagen om een waterstof aangedreven grote bestelwagen te ontwikkelen, precies het type chassis dat perfect geschikt is voor het bouwen van een ruime camper. Iveco heeft het ontwerp van de grote bestelwagen verzorgd, terwijl Hyundai heeft gezorgd voor de waterstofbrandstofcelmotor. Deze aankondiging werd al gedaan in september vorig jaar. Wil je meer hierover lezen? Klik dan hier.

Samenwerking tussen First Hydrogen en de EDAG Group

Het Canadese bedrijf First Hydrogen ziet een toekomst voor waterstofcampers, wat logisch is gezien de indrukwekkende actieradius en de snelle tanktijd van waterstof. Momenteel gaat het nog om een eerste studie waarbij een bestelauto op waterstof als basis wordt genomen. De EDAG Group is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van campers op basis lichte bedrijfswagens. De huidige bestelauto van First Hydrogen heeft een rijbereik van ongeveer 500 km. Naast het rijbereik zijn er tal van voordelen ten opzichte van een batterij-aangedreven camper, zoals:

  • Met voldoende waterstoftankstations kan de tank in slechts 5 minuten weer vol zijn, wat betekent dat je geen gedoe meer hebt met opladen op een camping.
  • Waterstof kan dienen als energiebron op de kampeerplaats. Je hebt geen externe stroomaansluiting meer nodig. De brandstofcel in de auto zet waterstof om in elektriciteit voor de aandrijving en kan zelfs tijdens stilstand elektriciteit blijven produceren. De brandstofcel fungeert dan als een aggregaat.
  • Naast het gebruik van stroom voor koken en warm water, zijn er talloze mogelijkheden om waterstof en brandstofcellen te benutten tijdens het kamperen.

N atuurlijk zal je op korte termijn nog niet in je nieuwe waterstof aangedreven camper wegrijden, maar het is geweldig om te zien hoe de ontwikkelingen zich in de goede richting bewegen voor ons Camperaars. Over tien jaar zullen de meeste gebruikte campers nog steeds op diesel rijden, maar in ieder geval kunnen we nu een glimp opvangen van de toekomst en weten dat onze geliefde hobby, camperreizen de mogelijkheid heeft om met de tijd mee te gaan.

Veel camperplezier!

Het Motorhome Depot Team

 

camper kopen op waterstof

Ook interessant

Jerez en Cadiz

Jerez en Cadiz

Veel camperaars nemen de snelweg van Donostia/San Sebastian naar Cádiz of Malaga. Dat gaat lekker snel. Ruim een dag rijden en je kan je stoeltje in het zand zetten. Maar je kan er ook wat langer over doen en eens een kijkje nemen in de steden waar je langs komt.  ...

Sevilla

Sevilla

Van Mérida naar Sevilla is het best een eind rijden en Monesterio is een leuke tussenstop. Aan de noordkant van het stadje is een grote camperplaats naast een supermarkt en dat is altijd handig. Maar aan de zuidkant van Monesterio ligt het Museo de Jamón. Wat je...